dc.contributor.author | Aall, Carlo | |
dc.contributor.author | Baltruszewicz, Marta | |
dc.contributor.author | Groven, Kyrre | |
dc.contributor.author | Almås, Anders-Johan | |
dc.contributor.author | Vagstad, Frode | |
dc.coverage.spatial | Norge | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2018-05-18T06:45:17Z | |
dc.date.available | 2018-05-18T06:45:17Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-428-0355-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2498473 | |
dc.description | NIFS-programmet har vært en felles satsing mellom Jernbaneverket, Norges vassdrags- og energidirektorat og Statens vegvesen. Etatene har store felles utfordringer, og et godt samarbeid er kostnadseffektivt og kompetanseoppbyggende for organisasjonene. Programmet er gjennomført i perioden 2012–2015, med sluttseminar i april 2016. NIFS har hatt som mål å utvikle kunnskap og gode, effektive og fremtidsrettede løsninger for å håndtere ulike naturfarer og bidra til økt samfunnssikkerhet. Gjennom FoU-programmet er det utredet og dokumentert ulike problemstillinger knyttet til flom og skred. Resultatene har verdi for utøvelse av etatenes samfunnsoppdrag. Implementering av resultat og konkrete anbefalinger tilligger de respektive etatene. | nb_NO |
dc.description.abstract | Rapporten drøfter i hvilken grad og på hvilken måte offentlige myndigheter vurderer det å ta kostnader til gjenoppbygging av offentlig fysisk infrastruktur (vann og avløp, veier, bygninger og havneanlegg) etter værrelaterte naturskadehendelser opp mot det å gjennomføre forebyggende tiltak. En generell erfaring er at kommunene i langt mindre grad enn staten opplever å ha økonomiske rammer til å investere i forebyggingstiltak etter at naturskadehendelser har rammet offentlig infrastruktur. Ofte velger man bare å gjenoppbygge til tilstanden som var før naturskadehendelsen inntraff. Rapporten drøfter en rekke forhold som er med å forklare dette forholdet og peker på tiltak for å styrke kommunenes og statens arbeid med å tilpasse offentlig infrastruktur til konsekvensene av forventede klimaendringer. Den viktigste barrieren er manglende vilje til å sette av tilstrekkelige ressurser til forebygging. Rapporten angir også en metode for å vurdere kostnader til forebygging opp mot det å fortsette å ta gjenoppbyggingskostnader. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Vestlandsforsking | nb_NO |
dc.subject | Naturfare | nb_NO |
dc.title | Føre-var, etter-snar eller på-stedet-hvil? | nb_NO |
dc.title.alternative | hvordan vurdere kostnader ved forebygging opp mot gjenoppbygging av fysisk infrastruktur ved naturskade og klimaendringer? | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.relation.project | NIFS | nb_NO |